EFOP 3.9.2-16-2017-00010

Humán kapacitások fejlesztése a Szanki járásban

A mozgásformák bemutatása és gyakorlása a képzők, képzésben részt vevő óvodapedagógusok, valamint az óvodáskorú gyermekek egyidejű bevonásával 6 helyszínen 77 óvodás és 26 pedagógus bevonásával

Az események célja az óvodák által kiválasztott módszerek bemutatása volta felkért szakemberek által. Minden esetben kétszer 45 perces időkeretben került sor az adott óvodában az adott módszer bemutatására. Az esemény keretében a szakemberek ismertették az adott módszert, kitérve annak alkalmazhatóságára a hiperaktív vagy figyelemzavaros gyerekek mozgáskoordinációs és kognitív fejlesztésében. Ezt követően a résztvevő gyerekekkel közösen, olyan a módszerhez tartozó alap feladatokat mutattak be, amelyeket az óvónők a mindennapi munka során is alkalmazni tudnak akár a gyerekek mozgáskoordinációs állapotának felmérésére, akár annak célzott fejlesztésére. Az adott feladatokhoz kapcsolódóan a szakemberek részletes instrukciókkal látták el az óvónőket. A három kiválasztott módszerről:

  • Az Esések Iskolája (Dobrotka módszer), Dobrotka Béla önálló fejlesztésű módszere a hagyományos küzdősportok tapasztalatiból kiindulva a helyes esést tanítja meg. A kifejezetten 3-6 éves korosztály számára kialakított bemutató feladatai, a megfelelő testtudat kialakítására, az egyensúlyérzék fejlesztésére, valamint a biztonságosabb a sérüléseket, és a baleseteket megelőző gyakorlatok elsajátítására készítette fel a résztvevőket. Ezek a gyakorlatok segítenek a helyes testtarás elsajátításában, illetve a mozgásfejlesztés révén segítik a gyermekek kognitív fejlődését és a viselkedés, illetve figyelemzavarok korrigálását.

  • A Magyar Mozgáskotta módszer komplex saját eszköztárral rendelkező fejlesztő pedagógiai módszer. Az esemény keretében ennek elemeit, valamint a módszer alkalmazásához kapcsolódó eszközöket (feladatkártyák, feladatsorok, kiegészítő eszközök) ismerhették meg a pedagógusok. Az esemény keretében a szakemberek segítettek, olyan feladatok kialakításában, amelyeket az óvodák speciális eszközök hiányában, a saját meglévő sporteszközeikkel is képesek elvégezni. így a fejlesztő pedagógiai rendszer elemihez kapcsolódó feladatok.

  • A Nyúlcipő Alapítvány által tartott eseményen az érdeklődő pedagógusok megismerkedhettek a komplex szenzomotoros fejlesztő módszerekkel. Az óvónők az esemény során Komplex szenzomotoros fejlesztés, TSMT (tervezett szenzomotoros tréning), Ayres (szenzomotoros integrációs terápia) feladataival ismerkedtek meg. A TSMT-nél elsősorban a nagycsoportos gyermekek iskolaérettséghez kapcsolódó vizsgálatát és fejlesztését segítő gyakorlatok kerültek fókuszba, a Komplex szenzomotoros tréningből a kiscsoportos gyermekek és az óvodai beilleszkedést segítő gyakorlatok. Az Ayres terápia elemei közül azok kerültek bemutatásra, amelyek elsődlegesen integrációs célokat szolgálnak. Mivel az óvodákban minden célcsoport és valamennyi cél egyaránt előfordulhat a mozgásformák gyakorlása során a három módszer közül az óvoda sajátosságainak megfelelő gyakorlatokat próbálhatták ki az érdeklődők.

    A megszervezett eseményeken a pedagógusok új módszereket tanultak, amiket a mindennapi munkájuk során is alkalmazni képesek, nem igényelnek átfogó gyógypedagógiai ismereteket, de elősegítik a figyelemzavaros és hiperaktív gyerekek mozgáskoordinációs és kognitív fejlőését. Mivel a módszereket a pedagógusok képesek a mindennapi munkájukban hasznosítani ez biztosíthatja, hogy a későbbiekben is fenntarthatóak legyenek az eredmények és az ne csak az eseményen résztvevő gyerekek számára legyen elérhető, hanem a többi óvodás számára is.

    Több sportág kipróbálására alkalmas sportesemény (Sportágválasztó) szervezése és megtartása 4 helyszínen, 112 óvodás és 17 pedagógus bevonásával

    A sportágválasztó események célja az óvodások egyes sportágakban megmutatkozó tehetségének a feltérképezése a felkért szakemberek által. Minden esetben 4 fő animátor vezetésével került sor az adott óvodában az eseményre, akik a torna, az atlétika, a küzdő sportok és a labdajátékok területén vizsgálták az óvodások készségeit képességeit, rejtett tehetségét. Illetve a feladatok során megjelenő tipikus hibákból és hiányokból kikövetkeztethető rejtett kognitív és mozgáskoordinációs eltéréseket. Az esemény keretében a szakemberek visszajelzést adtak az óvónőknek a hiperaktív vagy figyelemzavaros gyerekek mozgáskoordinációs és kognitív fejlesztésének szükségességéről, illetve az egyes sportágakban tehetséges gyerekek fejlesztési lehetőségeiről.

A sportágválasztó események alkalmával a pedagógusok visszajelzéseket kaptak a gyerekekről, amit a mindennapi munkájuk során is alkalmazni tudnak. A későbbiekben a fenntarthatóságot elősegíti, hogy hasonló jellegű rendezvények - a pályázati forrástól függetlenül is - minden évben kerülnek megrendezésre országosan. A most tapasztalatot szerzett óvónők ezen túl bátrabban választanak ilyen programot és kérnek segítséget a szakemberektől

Sportaktivitások formájában bemutatórák szervezése 6 helyszínen, 78 óvodás, 27 pedagógus bevonásával

A bemutató (gyakorló) órák célja az óvodák által kiválasztott módszerek gyakorlása, illetve gyakorlatban való megfigyelése volt. Az eseményeken az óvónők közvetlenül látták csoporttal dolgozni az adott módszert alkalmazó elismert szakembereket. Minden esetben kétszer 25 perces időkeretben került sor az adott óvodában a bemutató órákra. A szakemberek gyakorlati példákon keresztül mutatták be a résztvevő gyerekek mozgáskoordinációs állapotának felmérésére, vagy annak célzott fejlesztésére alkalmas elemeket. Az adott példa gyakorlatokhoz kapcsolódóan az óvónők kérdéseire (gyakran ott nem lévő gyerekekre vonatkozó kérdésekre) is igyekeztek a szakemberek részletes válaszokat adni. A három kiválasztott módszerről:

  • Az Esések Iskolája (Dobrotka módszer), esetében a bemutató órák a helyes esés megtanítását célozták. A 3-6 éves korosztály a bemutató feladatok során gyakorlatsort végzett, amely alkalmas a megfelelő testtudat kialakítására, az egyensúlyérzék fejlesztésére, valamint a biztonságosabb a sérüléseket, és a baleseteket megelőző gyakorlatok elsajátítására.

  • A Magyar Mozgáskotta módszer bemutató óráin a komplex saját eszköztárral rendelkező fejlesztő pedagógiai módszer bemutatása volt a cél. Az esemény keretében rögzített gyakorlatsoron keresztül ismerkedhettek meg a részt vevők a Mozgáskotta módszerrel.

  • A Nyúlcipő Alapítvány által tartott bemutatón az óvónők egy TSMT (tervezett szenzomotoros tréning), és egy Ayres (szenzomotoros integrációs terápia) feladat sorát ismerhették meg.

A bemutatókon a pedagógusok olyan gyakorlati tapasztalatokat szereztek és a felmerülő kérdéseikkel fordulhattak a szakemberekhez, amiket a mindennapi munkájuk során is alkalmazni képesek, ez biztosíthatja, hogy a későbbiekben is fenntarthatóak legyenek az eredmények és az ne csak az eseményen résztvevő gyerekek számára legyen elérhető, hanem a többi óvodás számára is.

Családi nap szervezése és megtartása 2 helyszínen, 151 óvodás, 20 pedagógus bevonásával

A családi nap eseményen egyrészt játékos feladatokon keresztül nyílt lehetőség a klasszikus alapsportágakkal való ismerkedésre. Az atlétikához kapcsolódóan ugró-, és futóiskola, a labdás játékoknál, kapura, kosárra dobás, illetve labdavezetés, a tornához kapcsolódóan pedig ritmikus sportgimnasztika gyakorlatok, egyensúly-, és készségfejlesztés, voltak. Ezek mellett szerepelt még a gyakorlatok között a birkózás, és más küzdő sportokkal való megismerkedés is játékos formában. A családi nap keretében olyan szórakoztató eszközöket is kipróbálhattak az óvodások, mint a légvárak, a bungee run, valamint az, akadálypályák és az élőcsocsó. Az eseményeken szakképzett animátorok foglalkoztak a gyerekekkel. A megszervezett eseményeken a kiemelt eszközök kivételével olyan sporteszközöket alkalmaztunk, amelyek az óvodákban is rendelkezésre állnak, így azokból a későbbiek során az óvónők helyben is képesek hasonló rendezvényeket megvalósítani.